ضد شیطان پرستی

ضد شیطان پرستی

سلام ورودتان را به این وبلاگ خوش آمد می گوییم .
ضد شیطان پرستی

ضد شیطان پرستی

سلام ورودتان را به این وبلاگ خوش آمد می گوییم .

حقوق زن و مرد در اسلام کاملاً مساوی است


بسم الله الرحمن الرحیم
حقوق زن و مرد در اسلام کاملاً مساوی است
ازدواج مجدد مرد بدون رضایت همسر اول از نظر آیت الله صانعی حرام و از نظر شرعی جرم است، و اگر زن اول بعد از عقد زن دوم رضایت ندهد، این عقد اثر حقوقی ندارد.

ازدواج مجدد مرد بدون رضایت همسر اول از نظر آیت الله صانعی حرام و از نظر شرعی جرم است، و اگر زن اول بعد از عقد زن دوم رضایت ندهد، این عقد اثر حقوقی ندارد.

حضرت آیت الله العظمی صانعی ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشتند: ازدواج دوم مرد بدون رضایت زن اول خلاف زندگی است و هم چنین خلاف عدالتی است که در قرآن به صورت شرط برای ازدواج دوم آمده است.

این مرجع بزرگوار تقلید با ابراز تأسف از ارائه برخی لوایح (که به مرد اجازه می دهد بدون رضایت زن اول، مجددا ازدواج نماید) به مجلس برای تصویب فرمودند: چنین امری ظلم و خلاف عدالت است و اگر بنا باشد چنین قوانینی به تصویب برسد باید رضایت همه شهروندان یک جامعه در آن لحاظ شده باشد.

معظم له با بیان اینکه من با تعدد زوجات مخالف نیستم بلکه با آزار و اذیت زن مخالفم، فرمودند: اگرچه مسئله تعدد زوجات در برخی زمان ها و در برخی قبائل، متعارف و مرسوم و مورد پذیرش زنان بوده است، اما امروز چون این مسئله موجب آزردگی خاطر زنان است انجام آن نیازمند اذن زن اول است و در حقیقت زن دوم گرفتن، در اختیار زن اول است و این عین عدالت است.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان اظهار داشتند: مرد و زن برای هم وسیله آسایش و آرامش یکدیگرند و حقوقی که مرد بر زن دارد در مقابل حقوقی است که زن بر مرد دارد، چرا که اساساً حقوق باید مقابل هم باشند و اگر یکی بر دیگری حق داشته باشد و دیگری از این مسئله محروم باشد این خلاف عدالت است.

آیت الله صانعی همچنین با اشاره به تفاوت حقوقی ارث، که حسب نص قرآن میان زن و مرد وجود دارد، فرمودند: در حقوق تفاوت هست اما خلاف عدالت نیست و ما در مباحث علمی ثابت کرده ایم که این تفاوت، خلاف عدالت نبوده و نیست. و در اسلام زن و مرد در تمام حقوق اجتماعی و سیاسی با هم برابرند، به گونه ای که حتی زن ها می توانند عالی ترین مقامات سیاسی را نیز عهده دار شوند.

این فقیه نواندیش در ادامه و درباره اینکه علی رغم مدعای برابری حقوق زن و مرد در اسلام چرا پست ها و سمت های آسمانی مانند پیامبری و امامت به زن ها داده نشده است فرمودند: تاریخ را نمی توان در مقابل متن قانون قرار داد. قانون با بیان کلی، برابری حقوق را ثابت کرده است و اگر ایرادی هست مربوط به فرهنگ جوامع است نه به قانون.

ایشان افزودند :چگونه می توان در جامعه ای که دختران را زنده به گور می کردند توقع داشت پیامبر بیاید و زنی را به عنوان رهبر یک جامعه منصوب نماید؟ جامعه آن روز پذیرش این مطلب را نداشت همانطور که امروز هم برخی افراد جامعه با همه آگاهی ها و پیشرفت ها توان پذیرش و تحمل برخی دیدگاه ها را ندارد.


      حقوق زن در اسلام676.77KB pdf


      نظام حقوق زن در اسلام شهید مطهری1.84MB pdf 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد